Az ideális esküvő titkai: a 10 legfontosabb teendő ahhoz, hogy az esküvőtöket harmóniában szervezhessétek meg – 1. rész
Olvasási idő: 10 perc
Írta: Szabados-Mavrák Kata - A női ceremóniamester
Jegyben jártok a szerelmeddel? Először is engedjétek meg, hogy gratuláljak, remélem mindkettőtök álma szerint alakult az eljegyzésetek! Bár, ha igent mondtatok egymásnak és most az esküvői oldalakat bújjátok, nagy baj nem történhetett :) Úgy sejtem, hogy elég sok kérdés kavarog a fejetekben a teendőket illetően, és a szívetek legmélyén arra vágytok, hogy a következő hónapok ne feszültségben teljenek, hanem hatékonyan tudjátok megszervezni a Nagy napotokat. Ha nem olvastok és kérdeztek utána az esküvővel járó teendőknek, akkor várhatóan nagyon sok kérdőjel marad az utolsó percig bennetek és így nem fogtok tudni teljes nyugalomban készülődni és egymásra koncentrálni. Azért, hogy ez ne történhessen meg veletek, az alábbi listával szeretnék nektek segíteni elindulni az esküvőszervezés útján!
Igen, így többes számban, mindkettőtöknek címezve, és itt el is jutottunk a mindent megelőző teendőhöz: mielőtt nekilátnátok álmodozni és tervezni, beszéljetek arról, hogy kettőtök közül ki mivel tud, hajlandó, szeretne foglalkozni, mert ez még akkor sem magától értetődő, ha sok éve együtt vagytok, és valakinél a hajlandóság hiánya nem feltétlenül jelenti azt, hogy nem fontos számára az esemény. Az, hogy ki milyen feladatokat vállal (vagy épp, hogy nem vállal) magára, sok mindentől függ, de legfőképpen a beállítottságától – a szervezés egy külön szakma, nem meglepő, hogy vannak, akik ebből élnek, és így azt se vedd magadra, ha a párodnak nem fekszik a szervezés, és ne legyen rossz érzésed, ha te nem érzed magadban a kedvet. Az esküvő iránti izgatottság akkor is ki tud tartani, ha bizonyos feladatokat kiengedtek a kezeitek közül!
És most jöjjenek azok a bizonyos feladatok, itt most csak az első öt, amik sorrendjét nem kell szigorúan betartanotok, bátran gondolkodhattok egy időben a helyszínről, a dátumról, a vendégekről és a büdzséről, csak ne hagyjátok ki egyik lépést sem:
1. a dátum és a vágyak rögzítése
Ha egyáltalán nincs még dátumotok, kezdjetek először az évszak kiválasztásával és utána szűkítsétek a kört. Vegyétek figyelembe a kapcsolatotok kezdeti időpontját, a születésnapotokat, és hogy milyen időjárási körülmények közt szeretnétek ünnepelni a szerelmeteket ebben és majd a következő években! Ha nem bírjátok a mínuszokat, de az izzasztó hőséget sem, marad a tavasz és az ősz; ha sok mindenre allergiások vagytok, akkor a tavasz is kiesik – és így tovább. Ha nem kötődtök nagyon a dátumhoz, hagyjatok magatoknak egy B opciót arra az esetre, ha a kiválasztott helyszín aznapra esetleg már foglalt, de ha a dátum fontos, akkor egy foglalt helyszín azt hívatott jelezni, hogy másik színhely lesz az igazi!
A dátum mellett közösen vizionáljátok a Nagy napot, és erről addig folytassátok az egyeztetést, amíg határozott közös elképzelésetek nem születik arról, hogy a lakóhelyeteken vagy távolabb, étteremben, pajtában vagy hajón, medencés bulival összekötve vagy csendes gyertyafényes körülmények közt szeretnétek-e ünnepelni. Hogyan látjátok szívesen magatok előtt az eseményeket: ki hol készülődik majd, egy ruha szettben lennétek-e egész nap, mennyi időt akartok autózással tölteni, autóval akartok egyáltalán közlekedni, vagy motoron, netán biciklin és így tovább.
Ez a lépés azért nagyon fontos, mert gyakran bukkannak fel olyan családtagok és barátok, akik befolyásolni szeretnének, vagy rátok erőltetni a saját elképzelésüket, azonban ha Ti ketten szilárd egységet alkottok, és szem előtt tartjátok a legfontosabbat, azt, hogy ez a nap kettőtökről szól, akkor semmi és senki nem állhat a közös álmotok útjába!
Rólam mondták
"Katát őszintén és jó szívvel ajánljuk mindenkinek, aki azt szeretné, hogy élete nagy napja jó kezekben legyen.
"
EDINA és GÉZA
"Bár kis létszámú esküvőt tartottunk, a legjobb döntés volt, hogy Katára bíztuk a levezénylését, mert semmi miatt nem kellett aggodalmaskodnunk, gördülékenyen, lazán, de határozottan vezette érkezésétől kezdve az esküvőt, együttműködve a többi szolgáltatóval."
ZSÓFI és LEVI
"A családias hangulat végig érezhető volt, teljesen jól ráérzett a násznép hangulatára, mintha csak egy lett volna közülünk. A váratlan helyzetekre is a legnagyobb természetességgel reagált, bárkinek, bármikor, bárhova jó szívvel ajánlanám!"
DINA és DÁVID
"Szívből ajánljuk minden esküvő előtt álló párnak, akik egy szuper jófej, problémamegoldásban csillagos ötös ceremóniamestert keresnek. Óriási terhet vett le a vállunkról és így egy valóban felhőtlen és felejthetetlen napunk volt."
CSENGE és BENEDEK
"És ami a legfontosabb, ha bármi probléma, kérdés, elakadás fel is merült az esküvőn, mi ebből semmit nem érzékeltünk, mert Kata mindent kézben tartott. Az ő segítsége nélkül nem lehetett volna minden ilyen felhőtlen és pont olyan laza, jókedvű, kényelmes, amilyenre vágytunk."
SZILVI és GERGŐ
"Nem is hozhattunk volna jobb döntést: Katával bombabiztos kezekben volt az este. Rendkívül jó hangulatot teremtett, miközben hallatlan profizmussal irányította az apró részleteket a háttérben a viszonylag nagy (több mint 100 fős) lagzinkon. Higgadtsága, jó kedve, szervezési kézsége és lélekjelenléte egyszerűen páratlan."
ESZTER és ROBI
"Kata szuperül menedzselte az egész eseményt, még azok a vendégek is mindenben közreműködtek, akik kicsit öntörvényűbbek :) Sőt, mivel mi az esemény napján fotózkodtunk, arra az időre is lefoglalta a násznépet, pedig nem egy összeszokott csapatról volt szó."
FANNI és ATTILA
"Nem is volt kérdés, hogy Katát kérjük fel, hogy segítsen nekünk ezen a napon. Csak köszönni tudjuk azt a jókedvet, természetességet, nyugalmat, humort, emberismeretet, szeretetet, amivel koordinálta ezt a napot!"
ENIKŐ és ATTILA
"Még a 100%-on is túl ment: gondoskodott róla, hogy a mentes süteményből nekem is maradjon, rendszeresen folyadékkal kínált - egyszóval tényleg mindenre gondolt. Óriási könnyebbséget jelentett, hogy tudtuk, ő ott van a háttérben, a részletekkel nem nekünk kellett foglalkozni, hanem ténylegesen egymásra tudtunk figyelni és megélhettük örömünket, mindenféle zavaró körülménytől mentesen."
KRISZTI és JOCÓ
"Kata kedves, laza, de mégis precíz, vagány és nagyon határozott ceremóniamester. A helyszínre érkezése után azonnal a kezébe vette az iránytítást, profin oldotta meg a násznép koordinálását. Megafon rulez :) Pillanatok alatt megtalálta a közös hangot a násznéppel, a helyszíni staff-al illetve a szolgáltatókkal is."
DIA és ADRIÁN
"Már a szervezés során is nagyon sokat segített a forgatókönyv összeállításában, olyan tanácsokkal látott el minket, ami meg se fordult a fejünkben, mindig mindenben számíthattunk rá, amiért örök hálánk!"
DÓRI és BÁLINT
"A nagy napon már alig vártam, hogy Kata odaérjen, mert sok kérdés kavargott a fejemben. Amint megérkezett és átbeszéltük az utolsó simításokat, egyből nyugodt lettem. Mindenkivel kedves volt, határozottan tudta irányítani a násznépet, mindenre odafigyelt és gyorsan reagált váratlan helyzetekben."
BORI és KRISTÓF
"Én alapvetően egy talpraesett és agilis embernek gondolom magam, de többször gondoltam arra az este, hogy Kata nélkül ezt nem tudtam volna végigcsinálni. A többi szolgáltatóval is könnyedén dolgozott együtt: vagy azért, mert már régről ismerte őket, vagy mert csak simán egy hullámhosszra került velük percek alatt."
GIGI és JANA
"Az érkezését követően Kata teljesen a kezébe vette az irányítást, megismerkedett a helyszínnel, a már jelenlévő családtagokkal és tanúkkal, a nap további részében pedig gördülékenyen működött együtt a többi szolgáltatóval."
EDIT és MÁRKÓ
"Kata kedvesen, de határozottan irányította az egész vendégsereget a sok kisgyerektől, a külföldieken át a nagyszülőkig. Az este folyamàn fél szavakban egyeztettünk és szuperül zajlott minden. A váratlan helyzeteket is teljes természetességgel kezelte, előre készült a következő lépésekre, a játékunkat úgy levezényelte, hogy a vendégek nagyfokú bevonódásán magunk is meglepődtünk."
DITTA és DÁVID
"Nagyon jó dolog, hogy a párok egy személyben rábízhatják a (szimbolikus) szertartásvezetői feladatokat is - ezt kevés ceremóniamester kínálja és teljesíti ilyen jól, mint Kata, ez nagyon kényelmes pároknak, hiszen nem kell több szolgáltatóval egyeztetniük. És nagyon vicces szertartás szöveget tud írni!"
KISS ATTILA (dj)
"Szuper érzés volt, hogy megérkezéseddel már tényleg minden teher leeshetett a vállunkról, s onnantól kezdve csak egymásra fókuszálhattunk Ádámmal. Kikapcsolhattuk az addig 1200 volton működő rendszerünket, hogy megélhessük az "akkor és most"-ot."
LILLA és ÁDÁM
"Katát egy szóval a profizmussal jellemezném. Hálásak vagyunk, hogy őt választottuk ki a nagy napunkra ceremóniamesternek és szertartásvezetőnek is. A folyamat elejétől végig támogatott minket, bármilyen kérdéssel fordultunk hozzá tanácsot adott, elmondta a véleményét."
RENI és NORBI
"Örülünk, hogy rátaláltunk Katára, aki teljes mértékben a mi elképzeléseink szerint vezette le az esküvőnket. Sok esküvőn voltunk már; láttunk feleslegesen harsány, unszimpatikus és sokat italozós ceremóniamestert is, és féltünk, hogy nem fogunk találni olyan embert, akiben megbízhatunk."
ÉVI és GERGŐ
"Minden vendégünktől azt a visszajelzést kaptuk, hogy odavoltak érte, és rég nem voltak már ilyen élvezetes esküvőn, mint a miénk. Kata ceremóniamesterként tökéletes választás, ha nem a szokásos, feszengős, sablonos lakodalomra vágysz, szerintünk ő az etalon, A női ceremóniamester!"
ATTILA és MÁTÉ
"Nagyon laza, nagyon vagány és modern! Minden korosztállyal megtalálta a közös hangot, határozottságával összefogta az ''elbarangolós'' násznépet. A legkisebb apróságra is odafigyelt, segített és hamar feltérképezte a rokoni szálakat, ami még hatékonyabbá tette a helyszíni szervezést."
KATA és ANDRÁS
"Mikor elkezdtük szervezni az esküvőnket, elég szkeptikusan álltunk a ceremóniamester kérdéshez. Tudtuk, hogy irtózunk a nagyhangú, erőltetett poéngyár tollas-kalapos vőfélyektől, amelyekkel találkoztunk eddigi életünk során. Ugyanakkor egyik barátunkat sem szerettük volna kitenni annak a helyzetnek, hogy ünneplés helyett szervezkednie kelljen egész nap. És erre az adott helyzetre volt tökéletes megoldás Kata, aki szakítva a hagyományok kellemetlenebb részeivel, kedvesen, lényegretörően, humorosan, gondoskodóan levezényelte az egész esküvőnket."
DORKA és JANI
"A hirtelen jött problémák villámgyors kezelésére (időbeli csúszás, gyors és hatékony átszervezések), a rugalmasságodra. Mindeközben, amikor a vendégekkel foglalkoztál, Tamás és az én gondunkat is viselted, figyeltél arra, hogy mielőtt elindul egy új fejezet a nap történetében, megkérdezz minket, hogy jól vagyunk, rendben vagyunk-e, készen állunk-e, kell-e még egy kis idő, egy pohár víz, stb, függetlenül attól, hogy éppen csúszásban voltunk-e vagy sem."
KLAUDIA és TAMÁS
"Nagyon köszönjük, hogy velünk voltál, és segítettél nekünk megvalósítani az esküvőnket :) Annyira örülök, hogy anno Ágiékon keresztül rád találtunk, mert hatalmas biztonságot adott, hogy menet közben tudtunk egyeztetni, és hogy aznap számíthattunk rád. Minden szuperül sikerült, és mindkettőnknek nagyon megnyugtató volt, hogy kézben tartottad a dolgokat és mi tényleg "csak" arra koncentrálhattunk, hogy megéljük és jól érezzük magunkat."
FANNI és SEBI
"Mivel az esküvőszervezésben szerencsére nincs rutinom, így utólag is a legjobb döntés volt megkérni Katát, aki egy személyben volt jelen egy éven keresztül, mint esküvőszervező és az esküvő napján, mint Ceremóniamester. Kata nőként megérti, hogy miért nem mindegy a ledsor hossza, hogy hány szál levendula van az asztalon, vagy, hogy miért legyen harmóniában a macaron színe a csokor színével, és hogy ezt akkor és ott nem tudod elmagyarázni."
BRIGI és ZOLI
"Már akkor nagyon jó érzésem volt, amikor rád találtam és először beszéltünk telefonon, de amikor személyesen is találkoztunk Veled, akkor éreztük mindketten azt, hogy igen, házasodunk! Az addigi káosz helyére egy terv került a fejünkben. Az esküvőnk tökéletesen sikerült és ebben hatalmas szereped volt."
ANIKÓ és DANI
"Olyan embert kerestünk, aki megnyerő, kedves, jó fej, közvetlen, humoros, érti a dolgát és végig segít nekünk a Nagy Napon, viszont nem viszi túlzásba a szereplést, nem akar a középpontban lenni, nem erőltet ránk olyan dolgokat, amiket mi nem szeretnénk."
ERIKA és LEVI
"Minden nagyon szuper volt, mindenkivel jól össze tudtál dolgozni, az étteremmel, a DJ-vel , de leginkább velünk. Mindent a kezedben tartottál és jól irányítottál, teljesen levetted ezt a terhet a vállunkról."
NÓRI és GÁBOR
"A ceremónia és a meglepetés szöveg, amit nekünk írt, egyszerre volt megható és humoros. Teljes mértékben minket tükrözött, benne volt minden, ami számunkra fontos. Ettől éreztük azt, hogy itt minden és mindenki értünk van. Ő volt a legnagyobb segítségünk, amit ezúton is köszönünk Neki."
BERNI és ÁKOS
"Maximálisan elégedettek voltunk Katával, és biztos vagyok benne, hogy az egyik legjobb ceremóniamester, aki tökéletesen ráérez, hogy milyen szerepkört szánsz neki a nagy napon. Ha szeretnéd, háttérszervező, problémamegoldó, ha szeretnéd, szórakoztató."
CSILLA és MISI
"Ha egyvalamit kéne kiemelnem Katával kapcsolatban, akkor az mindenképpen az lenne, hogy Ő az az ember, aki valóban az ifjú pár érdekeit és kívánságait tartja szem előtt az egész esküvő ideje alatt. Elég hamar nyilvánvalóvá vált számunkra, hogy itt tényleg minden úgy fog történni, ahogy mi azt elképzeltük, elterveztük és Katával egyeztettük."
HAJNI és KRISZ
"Az esküvőn pedig pont azt kaptuk tőle, amit szerettünk volna. Ha kellett kiállt a násznép elé, és felkonferálta a következő programot, amikor meg arra volt szükség, a háttérben gondoskodott arról, hogy minden a tervek szerint alakuljon."
ESZTER és KRISZ
"A szertartás pont úgy zajlott, ahogy szerettük volna, tiszteletben tartotta a kéréseinket és segített, ahol segítségre volt szükségünk. Mindig képben volt, mindig tudta, mi lenne a legjobb megoldás, és pontosan annyira irányította a dolgokat, amennyire kellett. A már-már hamvába hulló bulit egy jól ütemezett közös táncoltatással további két órával meghosszabbította az est végén."
ESZTER és ANDRÉ
"A polgári szertartáson, a vacsorán és a lagzin is megkönnyítette minden döntésünket, nagyon jó érzéke volt az este érzelmi dinamikájához is. Mindenhol ott volt, de sosem volt sok, bárhol beugrott, ha szükség volt rá. "
ESZTI és MISI
"A forgatókönyv szervezésben nagy segítség volt. Mindig segített nekem mikor valamivel megkerestem és a segítségét kértem! A nagy napon végre találkoztunk, szuper hangulatot teremtett a játékokkal és pozitív visszajelzést kaptunk a vendégektől is! Mindig a vendégek és a mi rendelkezésünkre állt!"
ESZTER és SZILÁRD
"Mi már az esküvő elején tudtuk, hogy ceremóniamesterre van szükségünk, olyanra aki alkalmazkodik hozzánk, megért minket. Körülbelül 20 szolgáltatóval való egyeztetés után találtunk Katára, az összhang abban a percben megvolt, ahogy először beszéltünk. Egyszerű, elegáns és hangulatos esküvőt akartunk és kívánságaink teljesültek, Kata olyan volt mint egy Dzsinn :)"
ÁGI és DÉNES
"Egész esküvő alatt úgy éreztem, hogy nincs semmire gondom, nem kell semmire figyelni, megy minden szinte magától, pedig a Te hozzáértő kezed volt minden mozgatója. Olyan voltál, mint az artistáknak egy tökéletes védőháló: észrevétlenül, de tökéletes biztonságot adva..."
ÁGI és SZABOLCS
"Sikerült olyan prímán, kedvesen koordinálnia az estét, megbújva, majd mindig épp jókor spontán felszólalnia, mintha a társaság része, egy régi barát, vagy éppen családtag lett volna közöttünk! Minden fakszni nélkül, alkalmazkodva a buli spontán menetéhez tudott mindig a legjobbkor hozzátenni a fergeteges hangulathoz!"
DINA és ZOLI
"Minden időben a helyén volt precízen előkészítve. Nem volt más dolgom, mint élvezni a Nap minden pillanatát. A lebonyolításon túl a ceremóniamesteri szerepben is Kata jeleskedett, amit szintén hasonló profizmussal valósított meg. Nagyon ajánlom Katát azoknak, akik azon aggódnak, hogy tökéletes lesz-e az esküvőjük. Ha Kata ott van, akkor biztosan az lesz!"
ANNA és ZOLI
"A Nagy Napunk nagyon jól sikerült. Hangjának és határozott fellépésének köszönhetően mindenki rá figyelt, amikor kellett. Munkáját, energiáját, összes tapasztalatát latba vetve végig kézben tartotta a programokat. Az utolsó pillanatban tett módosításokat is a legprofibban sikerült lereagálnia."
FLÓRA és ARNOLD
2. döntés az esküvői szertartásokról
Szintén közös döntésnek kell születnie arról, hogy csak polgári szertartást szeretnétek, vagy templomban is ki kívánjátok mondani az igent. Ennek függvényében a tervezett dátummal a zsebetekben már fel is kereshetitek az eskető papot és bejelentkezhettek jegyes oktatásra; az anyakönyvi hivatallal is felvehetitek a kapcsolatot, de a dátum lefoglalásáig várjatok, amíg a helyszín nem fixálódott!
Láttam már példát az egyház rugalmasságára, így ha netán van egy kedvelt papotok, de másik templomban szeretnétek megesküdni, kivitelezhető a szertartás a kiválasztott helyszínen a kívánt személlyel.
3. vendégek létszámának és szerepüknek, feladataiknak meghatározása
Az, hogy mennyi vendéget hívtok el az esküvőtökre, sokszor függ természetesen attól is, hogy mekkora a költségkeretetek, de ha ez nem annyira köti meg a kezeteket, akkor írjátok fel az összes olyan családtagot, barátot, ismerőst, kollégát, akit első körben, átgondolás nélkül meghívnátok, és utána a szívetek vezessen! Vegyétek végig a listát úgy, hogy felteszitek magatoknak a kegyetlen, de nagyon hasznos kérdéseket: valóban annyira közel áll hozzám, hogy szeretném vele megosztani életem legintimebb pillanatait? Biztosan nem csak azért hívom meg, mert félek, hogy ellenkező esetben megsértődik? Az előző évek tapasztalata alapján a következő években is közel fog hozzám állni, vagy a gyerekeink már csak a képeken fogják látni?
Ha megvan a szűkített lista, amire rápillantva jó érzés fog el mindkettőtöket, válasszatok magatoknak tanúkat és ha szeretnétek, koszorúslányokat illetve fiú kísérőket is, akikkel ha szeretnétek, beszéljetek egységes öltözetről. Boltban vett egyforma ruhák is lehetnek nagyon látványosak, nem csak a varrónő által készítettek, bár utóbbi esetben az anyagból mindenkinek személyre szabott fazon, hossz, kivágás kérhető, de itt felmerül a kérdés, hogy ezt a költséget a Ti vagy a felkértek pénztárcája fogja tudni-e állni!
Azt is vegyétek sorra, hogy a násznépből kinek miben lehet kérni a segítségét: dekorációban, beszerzésekben, házi sütemények készítésében stb. És ez az a pont, amikor el kell döntenetek, hogy mit bíztok szolgáltatókra, és mi az, amit magatok intéztek. Fontos, hogy alaposan gondoljátok át és mérjétek fel a kapacitásotokat az előkészületek koordinálásában és azt, hogy szükséges lehet-e egy esküvőszervező bevonása, mert az idegeskedés-mentes készülődés minden pénzt megér!
4. a büdzsé rögzítése
Egy esküvő költségeinek felső határa a csillagos ég, az alsó pedig nagyban függ a létszámtól és az elképzeléseitektől – természetesen, ha csak besétáltok az anyakönyvvezetőhöz, felhúzzátok a gyűrűt szép ruhában és utána szülőkkel ebédeltek egyet, az pár százezer forintból kihozható, de ha ennél összetettebb programon gondolkodtok, akkor muszáj reálisan 1-2-3 vagy akár több millió forintban gondolkodni. A legfontosabb az étel és ital, aminek költsége 10-40.000Ft/fő, tehát már egy szűk, 30fős esküvő esetén is százezreket jelent, erre jön a torta és sütemények, a fotós, videós, a dj és/vagy zenekar, a ruhák, cipők és kiegészítők, a gyűrűk, a dekoráció, a ceremóniamester vagy vőfély, a sminkes és fodrász, a köszönő ajándék és akár az autóbérlés sofőrrel. Azért nem írok összegeket, mert túl széles intervallumot kellene írnom, amivel nem sokra mentek, mert van fotós, dj, ceremóniamester és zenekar is, aki százezer körüli díjon dolgozik, és van, aki ennek a több, mint tripláját elkéri.
Hasznos lehet megkérdeznetek pár ismerőst, akikkel ápoltok olyan viszonyt, hogy az ő esküvőjük költsége mekkora összeget tett ki, esetleg látják-e, min lehetett volna spórolni, mi nem érte meg az árát. De ahogy pl. egy lakásfelújításnál lenni szokott, az álmok túlnőhetnek rajtunk, így mindig kell egy kis ráhagyással számolni a nem tervezett költségekre - a büdzsékeret 10-15%-os túllépésére jobb, ha fel vagytok készülve lelkileg!
5. helyszín kiválasztása
Ha minden jól megy, már beszéltetek a vágyaitokról, és sikerült leszűkítenetek a helyszíneket helység és típus (hajó/étterem/tópart/galéria stb.) szerint, eszerint már könnyen tudtok keresni az interneten, sokan hirdetik magukat, de van esküvő helyszíneket gyűjtő oldal is. Ha egy éttermet választotok, akkor viszonylag gyorsan fog menni a folyamat: kiválasztjátok a menüt, az italcsomagot és valószínű az aprósütemények és torta bevitelében vagy akár beszerzésében is tudnak segíteni, de ha a töményeket be akarjátok vinni, azért általában ún. dugódíjat kell fizetni. De ez még csak a helyszín: a terem és mosdók használata, az asztalok és székek megléte, a teríték és fel- ill. kiszolgálás biztosítása, ezek után is még sok a teendő!
Még ennél is több azonban, ha egy olyat helyet választotok, ahol nincsen catering, mint például egy fotó stúdió. Ez esetben a terembérleti díjon túl sokkal több mindenre kell gondolnotok és figyelnetek! Szükség van előkészítő helyiségre az ún. hinterlandoknak, öltözőre a felszolgálóknak, rögzítenetek kell, hogy az ételeket és italokat szállító cég hozza-e a terítőt és terítéket, vagy azokat máshonnan kell intéznetek, ahogy a székeket és asztalokat is be kell rendelnetek… hogy csak pár elemet említsek! És az alvállalkozókat össze is kell koordinálnotok, hogy ne akadályozzák egymást és időben kész legyenek a vendégek fogadására, együttműködve a dekorossal és többi személyzeti taggal. Na ezért is egy külön szakma ez! :)
Röviden ezek voltak az első és legfontosabb lépései az esküvőtök megszervezésének. Ezeket kipipálva ha minden igaz, már tudjátok, hogy:
- mikor
- mit
- hol
- kivel
- és mennyiből
akartok megvalósítani! Ezek persze tényleg csak a legsürgetőbb kérdések és nagyon sok további teendő vár rátok, ha mindent a saját kezetekben akartok tartani. Ne felejtsétek el, hogy a „Bajban ismerszik meg a barát” mondást nem csak szó szerint lehet érteni, és merjetek tanácsot, ötletet és segítséget kérni, de ne felejtsétek el ekkor sem, hogy a hajlandóság hiánya a barátok esetében sem egyenlő a szeretetével!