Az ideális esküvő titkai: a 10 legfontosabb teendő ahhoz, hogy az esküvőtöket harmóniában szervezhessétek meg – 2. rész

Az ideális esküvő titkai: a 10 legfontosabb teendő ahhoz, hogy az esküvőtöket harmóniában szervezhessétek meg – 2. rész

Mostanra ha minden igaz, már kipipáltátok az esküvőszervezés 1. részben részletezett öt legfontosabb teendőjét:

  • megvan az esküvőtök dátuma és vizionáltátok a Nagy napot együtt
  • tudjátok, hogy milyen szertartások keretében szeretnétek összekötni az életeteket
  • rögzítettétek (ha nem is kőbe vésve), hogy hány főt hívtok meg, és kinek milyen szerepet szántok
  • belőttétek a büdzsét, és lelkileg treníroztátok magatokat lehetséges 10-15%-os túllépésre
  • kiválasztottátok a helyszínt

Így már megvan, hogy mikor mit hol kikkel és mennyiből szeretnétek megvalósítani. Érdemes párhuzamosan egyeztetni a házasságkötő teremmel, templommal, lagzi helyszínnel és jó előre lefoglalni mindet, mert nagyon sok hely nem hónapokkal, hanem 1-1,5évvel előre foglalt!

Most ugorjunk vissza az első rész első pontjához, ahol azt tanácsoltam, hogy vizionáljátok együtt a nap napot. Ez egyrészt (remélem) segített dönteni a szertartásokat és helyszínt illetően, másrészről fontos a következő teendők kipipálásához is!

6. program összeállítása

Amikor összeállítjátok az esküvőtök programját, gondoljátok végig alaposan, hogy legfőképp ti mit szeretnétek, de azt is vegyétek számításba, hogy milyen násznéppel van dolgotok.

Mindig szoktam hangsúlyozni a pároknak, hogy Ők a legfontosabbak, de lényeges, hogy a násznép jól érezze magát, és mind az ötven-száz-kétszáz főnek nem biztos, hogy elegendő az, ha Ti boldogok vagytok - ezt talán nem is szabad a szemükre vetni - ezért van szükség mindenféle kiegészítő programra. Na de ne szaladjunk ennyire előre, haladjunk sorban!

Fotózások időpontja és helyszíne

Fotózások időpontja és helyszíne

Gondoljátok végig, hogy melyik helyszínen vagy időpontban szeretnétek a fotózást: a templomi vagy polgári szertartás közt, után, vagy már a helyszínen.

Amennyiben például a lagziba kevesebben vannak meghívva, mint a templomi szertartásra, akkor javasolt a teljes násznéppel csoportfotót készíteni a templomnál, de a családos, barátos, egyéni fotókat már készíttethetik a lagzi helyszínen is, ha azt szeretnétek, hogy a násznép ne unatkozzon ez idő alatt, le tudjanak ülni és ne várakozzanak éhesen-szomjasan a sorukra.

Ha mégis a templomnál vagy a házasságkötő teremnél szeretnétek az összes fotót elkészíttetni, akkor gondoskodjatok némi frissítőről, főleg, ha meleg időjárásra lehet számítani!

Döntsetek afelől is, hogy a hajadon lányoknak repüljön-e dobócsokor, a szingli fiúknak pedig harisnyakötő. A fotózást a ceremóniamester és a fényképész közösen koordinálják, de én a biztonság kedvéért előre végig szoktam beszélni a párjaimmal, hogy kikkel szeretnétek mindenképpen közös képet, hogy ne lehessen később hiányérzete senkinek.

Ne hagyd a násznépet unatkozni!

Amennyiben a kreatív fotózást az esküvő napján ejtitek meg (ez az az 1-2 órás program, amikor csak kettőtöket fotóznak különböző helyszíneken és helyzetekben, készítenek közelieket rólatok, a kiegészítőkről stb.), mégpedig a szertartások után, akkor mindenképpen készüljetek olyan programokkal, amikkel ez idő alatt a násznép elfoglalja magát, és nem azon gondolkozik, hogy merre jártok.

Erre a pár órára, illetve amennyiben a szertartás a lagzi helyszínén van, akkor a vendégvárás idejére javasolt az ún. kreatív, illetve a gyerek sarok.

A kreatív sarok kialakításában mindenképpen abból induljatok ki, amit ti ketten szerettek, ha például az otthonotokban az üres falakat preferáljátok, a násznéptől ne kérjétek, hogy ujjlenyomatával pecsételjen egy képet, mert nem fogjátok kitenni; ha sosem szoktatok társasozni, akkor ne jenga kockákra írassatok jó kívánságokat, mert a fiókban fognak porosodni. Nézelődjetek a Pinterest-en, ott tematikusan keresve nagyon jó ötleteket meríthettek!

Érdemes beszélnetek a helyszínnel, hátha vannak társas vagy más jellegű játékaik, de egyébként nincs olyan, amit ne lehetne bérelni!

A gyerekek esetében pedig nem kell nagy dolgokra gondolni - ha barna csomagolópapírral bevontok egy asztalt és kitesztek zsírkrétát, órákig ellesznek, de feldobja őket egy hercegnős/autós léggömb is.

Időrendben haladva túl vagytok a szertartásokon, a fotózásokon, s a násznép már kellően éhes és szomjas! Az est menetét illetően egyeztessetek arról, hogy mikor kezdődjön a vacsora, mikor érkezzen a torta, majd az éjféli menü, milyen táncokat és játékokat szeretnétek és készültök-e kép- és/vagy video vetítéssel!

Amennyiben szeretnétek, hogy tanútok, örömszülőtök, testvéretek beszédet mondjon, mindenképpen előre beszéljétek meg vele, és a felszólalók számától függően osszátok be őket a vacsora elé vagy a fogások közé.

A torta időpontját javasolt rugalmasan kezelnetek, mert ha be is lövitek pl. 22:00-ra, de éppen tele a tánctér, akkor nem szabad lelőni a bulit azért, hogy a násznépet leültesse a kaja-kóma, hanem csúsztatni kell fél, vagy akár egy órával.

Az éjféli menüt általában a násznép aktivitásától függetlenül szervírozzák a felszolgálók, és mindenki kiszolgálja magát, ha megéhezne.

Ne csak táncokkal, játékokkal is készüljetek!

Ne csak táncokkal, játékokkal is készüljetek!

A táncokat illetően beszéljétek meg, hogy szeretnétek-e betanulni meglepetést, vagy kiválasztotok egy dalt és arra egyszerűen kettesben táncoltok megnyitva ezzel a táncparkettet, illetve, hogy felkéritek-e majd ezt követően az örömszülőket.

Az ügyben is döntsetek, hogy menyasszony- vagy menyecsketánc legyen-e, előbbi fehér ruhában (a tisztaságot tükrözve) történik, általában „Eladó a menyasszony” felkiáltással gyűlik a lábasba/dobozba a pénzbeli támogatás és menyasszonyrablással érhet véget.

Azonban elbúcsúztathatjátok a fehér ruhát például gyertyafénykeringővel is, és visszatérhettek hagyományosan piros, de manapság már bármilyen színű ruhában, és „Eladó az új asszony” felkiáltással gyűjtögethettek a menyecsketánc alatt.

De természetesen lehetőség van nem hagyományt követni (ha nem sértődik meg érte senki), egyéni felkiáltást kérni a ceremóniamestertől és akár Big Beat stílusú zenére táncolni – ahogy Ti szeretnétek!

Arra az esetre, ha leülne a buli - például a tortát követő kajakómától - érdemes játékokkal készülni, de ezeket is szigorúan lazán kell kezelni, mert ha a násznép két falatot követően újra a táncparketten pörög, nem szabad csak azért is leállítani a bulit.

Viszont számolni kell azzal, hogy a zenekar tagjai is emberből vannak, így amennyiben nem dj szolgáltatja a zenét, muszáj néhány óránként pihenőt tartaniuk – ezekben a szünetekben is jól jöhetnek a játékok.

Legtöbben a „Cipős” Mr &Mrs játékot ismerik, és kedvelni szokták, mert vicces, ha az egymásnak háttal ülő pár ellentétesen válaszol (pl. arra, hogy kinek a dolga mosogatni), megindító, ha egyetértenek, és személyre szabhatóak a kérdések! Népszerű játék a Hintó mese is, vagy ismertebb nevén a „Kocsisom” játék, amiben kilenc szereplő (szívatására) itatására adódik lehetőség.

Jól gondoljátok meg, hogy mit kértek tölteni a feles poharakba (javasolt tömény helyett pl. bor), mert könnyen elveszíthetitek a résztvevőket, ha sok alkalommal nem állnak fel, amikor a nevüket kiejti a ceremóniamester, aki felolvassa a történetet – egyébként ennek a szövege is személyre szabható!

Másik násznép-itatós játék például az a Kvíz, ami során a párnak háttal, a násznéppel szemben ül le a pár által kiválasztott 4-8fő (ahányan elférnek és bírják az alkoholt) és válaszolniuk kell a ceremóniamester párról feltett kérdéseire, téves válasz esetén pedig felhajtaniuk a pohár tartalmát.

Gyakori még a vendégvárás vagy kreatív fotózás idején begyűjtött felajánlások közül néhány felolvasása, amik ezt követően elvárhatók a felkínálóktól (pl. gyerekekre vigyázás egy utazás során, nászút alatti lakástakarítás) és a tombola.

Ez persze csak néhány játék, szélesebb skáláról választhattok, például vőfély oldalakon rengeteg található, de az a tapasztalatom, hogy a mai modern esküvőkön, ahol ceremóniamestert bíznak meg a lebonyolítással, a párok nem igazán kedvelik a konvencionális vonalat a játékok terén.

Csak a képzelet szabhat határt!

Csak a képzelet szabhat határt!

Gyakori esküvőkön a gyerek-, tini kori majd közösképek vagy videók vetítése, de természetesen, ahogyan semmi, úgy ez sem kötelező. Ha szeretnétek, akkor viszont a vacsora végére, vagy a torta elfogyasztása idejére javasolt időzíteni, mert ekkor szállja meg a násznépet a kaja-kóma, és nem kell külön emiatt leállítani a bulit.

Van egy olyan programpont, amire viszont sajnos nem mindig lehet felkészülni: ez a menyasszonyrablás. Egy spontán, vidámnak induló program, amivel kapcsolatban sokaknak sajnos az a tapasztalata, hogy a legrészegebb haver magához ragadja a ceremóniamestertől a mikrofont, nehézkesen, de lebonyolít jó esetben vállalható feladatokat, míg végre visszahozzák a menyasszonyt.

Ezért úgy látom, a legtöbb pár vagy nem szeretne rablást, vagy előre tudni szeretné, hogy ki fogja véghezvinni (például azért, hogy ne essen baja az újdonsült feleségnek) és, hogy milyen játék során kell visszaszereznie őt.

Véleményem szerint semmi jónak nem az elrontója a tervezés és egy-egy „szabály” rögzítése, a násznép mindig tiszteletben tartja az ünnepelt pár kérését - de természetesen nincs rá szükség, ha vannak megbízható, talpraesett, jó beszélőkével rendelkező barátok, akik nem éjjel 2-re tervezik a rablást, amikor már legtöbben nagyon nem szomjasak…

Amit nagyon fontosnak tartok hangsúlyozni, s amit már említettem, hogy nem csak a dekorációt lehet tematizálni és egyénre szabni, hanem a programokat is!

Egy esküvőn például a násznép férfi tagjai „sorfal folyosót” alkottak és a snowboard-jukat tartották az égbe, ez alatt vonult végig a pár, akik mindketten a téli sportok szerelmesei.

Merjetek nagyot álmodni, de mindenképpen tartsátok szem előtt a tervek kivitelezhetőségét és költségét!

7. meghívók kiküldése, legfontosabb kiegészítők beszerzése

meghívók kiküldése, legfontosabb kiegészítők beszerzése

A meghívóból magától értetődően ne hagyjátok ki az esküvőtök dátumát, a ceremóniák kezdési időpontját, a helyszínek nevét és címét és a tudnivalókat - bár utóbbiakat elmondhatjátok az átadáskor személyesen is (pl. az öltözetre, nászajándékra vonatkozóan)!

Ezeken felül én javasolni szoktam a párjaimnak, hogy az én telefonszámomat is tüntessék fel, és jelezzék, hogy ne őket, hanem a ceremóniamestert hívják a Nagy napon a násznép azon tagjai, akik eltévedtek, késnek, vagy bármi kérdésük, problémájuk van – így biztosan nem a menyasszonyt zavarják például sminkelés közben.

A beszerzésre, megrendelésre, bérlésre váró kiegészítőkről mindenképpen készítsetek listát, ezt legegyszerűbben úgy tudjátok megtenni, ha végigmentek gondolatban az egész napon reggeltől kezdve és próbáltok mindenre gondolni, így biztosan nem feledkeztek meg semmiről.

Csak, hogy néhány dolgot említsek (a teljesség igénye nélkül):

  • gyűrűk, gyűrűpárna
  • ruhák (éjfél előtti és utáni), cipők, ékszerek, kiegészítők
  • esküvői autó
  • dekorációs elemek – amennyiben nem bíztok meg szakembert a kivitelezéssel
  • gyertya (gyertyafénykeringőhöz)
  • rózsaszirom / rizs / buborékfújó / csillagszóró

Felmerülhet bennetek, hogy hol van a fenti rövid listából például a menyasszonyi torta.

Ne féljetek, nem feledkeztem meg semmiről, viszont a 3. részben olvashattok majd róla, amiben arról írok, milyen közreműködőket kell megbíznotok, hogyan készítsetek forgatókönyvet a ceremóniamesteretekkel együtt a Nagy napra és mi az, aminek a szervezéséről az esküvő mellett sem szabad elfeledkeznetek!